Toimitustavat


 
   Postin palveluiden käyttöönotto

Postin palveluiden käyttöön tarvitaan tunnukset Postin Asiointiportaaliin sekä lisäpalveluna tilattava SmartShip-integraatio. Pakettikorttien tulostamiseksi verkkokaupasta, tarvitaan myös Postin kanssa tehtävä sopimus logistiikkapalveluista.

Tunnuksen Asiointiportaaliin voit tilata täältä.

Kun olet saanut asiointitunnukset Postilta, voit kirjautua portaaliin alla olevassa osoitteessa. Osoitteesta löytyy myös mm. ohjevideoita Asiointiportaalin käyttöön. Kirjaudu tästä.

Postin palveluiden käyttämiseksi verkkokaupassa, tarvitset myös Posti SmartShip –integraation jonka voi tilata Asiointiportaalissa. Kun integraatio on tilattu, tulee luoda uusi API-avain. Avainta luotaessa, syötä kohtaan Developer ID: 0050006702 Kopioi talteen API-avaimen tiedoissa näkyvä Tunnus ja Salainen tunnus.

Tarkemmat ohjeet SmartShip-integraation tilaamiseen ja API-avaimen luontiin löytyvät täältä tai alla olevalta videolta:



Kun API-avain on luotu, siirry ProCartin hallintapaneeliin osoitteessa https://my.procart.store

- Avaa sivu Asetukset -> Posti
- Avaa välilehti Asetukset
- Syötä API-avainta luotaessa saatu Tunnus ja Salainen tunnus niille kuuluviin kenttiin.



Verkkokaupan asiakkailta veloitetaan kiinteä toimituskulu Postituksista. Toimituskulun määrän voit asettaa kohdassa ”SmartPost toimituskulu”. Klikkaa lopuksi Tallenna.

Jos haluat luoda postituksia ja tulostaa osoitekortteja kaupan hallintapaneelissa, tarvitset Logistiikan sopimustunnuksen. Logistiikan sopimustunnuksen käyttöönotosta ei tule ylläpito- tai avauskustannuksia – maksat vain lähetetyistä lähetyksistä. Tarjouspyynnön logistiikkasopimuksesta voit jättää täällä. Liitä tarjouspyyntöön mukaan Postin asiakasnumerosi joka näkyy mm. Asinointiportaalissa.

Postimoduulin käyttö

Toiminnot verkkokaupassa Jos Postin API-tunnukset on tallennettu kaupan hallintapaneelissa, asiakas saa valittavaksi postinumeronsa perusteella 5 lähintä SmartPost-automaattia sekä toimituksen lähimpään Postiin.



Toiminnot kaupan hallintapaneelissa

Toimittamattomat tilaukset näkyvät kaupan hallintapaneelissa sivulla Asetukset > Posti, välilehdellä ”Odottaa lähetystä”.



Klikkaamalla painiketta ”Lähetä tilaus”, avautuu kentät lähetyksen tyypille, painolle ja kuvaukselle. Lähetettäessä paketti vastaanottajaa lähimpään postiin tai vastaanottajan valitsemaan SmartPost-automaattiin, valitse lähetystavaksi ”Postipaketti”.

Lähetettävä paketti tulee punnita ja kirjoittaa paino sille kuuluvaan kenttään. Sisältö-kenttään kirjoitetaan kuvaus paketin sisällöstä, esimerkiksi ”T-paitoja”. Kun kentät on täytetty, klikkaa ”Ilmoita lähetys postille”.



Kun uusi postitus on ilmoitettu Postille, avautuu uuteen selainikkunaan tulostettava osoitekortti joka kiinnitetään paketin päälle. Postin Asiakasportaalista on tilattavissa valmiita tarra-arkkeja osoitekorttien tulostusta varten.

Oletusasetuksilla myös Asiakkaalle lähtee automaattisesti ”Tilauksesi on toimitettu”-viesti joka sisältää Postin seurantakoodin joka on muotoa. JJFI62345620001855630
 
Postille jo ilmoitetut/lähetetyt tilaukset näkyvät Lähetetyt-välilehdellä. Osoitekortin voi tulostaa uudelleen klikkaamalla lähetystunnusta. Lähetystä voi seurata Postin sivustolla johon pääsee ”seuranta” –linkistä.



Jos lähetyksen tietoihin on tullut virhe, voi lähetyksen peruuttaa Postin Asiointiportaalissa.  


    Matkahuollon palveluiden käyttöönotto


Matkahuollon toimitusmoduuli mahdollistaa vastaanottajaa lähimpien Lähellä-pakettien noutopisteiden (Matkahuollon omat toimipisteet, R-Kioskit, K-Marketit jne.) valitsemisen ostoskorissa. Tämä toiminto ei vaadi sopimusta Matkahuollon kanssa.

Valmiiden pakettikorttien tulostus kaupan hallintapaneelista vaatii sopimuksen. Sopimuksesta voi jättää tarjouspyynnön osoitteessa täällä. Tarjousta pyytäessä kannattaa mainita että olette ottamassa pakettipalvelua käyttöön ProCart-verkkokaupassa jonne tarvitaan XML-rajapintatunnukset.

Kun sopimus on tehty, syötä saamasi XML-tunnus ja salasana niille kuuluviin kenttiin kaupan hallintapaneelissa kohdassa Asetukset > Matkahuolto > Asetukset.


Matkahuollon moduulin käyttö

Toiminnot verkkokaupassa Jos Matkahuollon tunnukset on tallennettu kaupan hallintapaneelissa, asiakas saa valittavaksi postinumeronsa perusteella 5 lähintä Lähellä-pakettien noutopistettä.



Toiminnot kaupan hallintapaneelissa
 
Toimittamattomat tilaukset näkyvät kaupan hallintapaneelissa sivulla Asetukset > Posti, välilehdellä ”Odottaa lähetystä”.



Klikkaamalla painiketta ”Lähetä tilaus”, avautuu kentät lähetyksen tyypille, painolle ja kuvaukselle.
Lähetettäessä paketti vastaanottajan valitsemaan Lähellä-paketin toimipisteeseen, valitse lähetystavaksi ”Lähellä-paketti”.
Lähetettävä paketti tulee punnita ja kirjoittaa paino sille kuuluvaan kenttään.
Sisältö-kenttään kirjoitetaan kuvaus paketin sisällöstä, esimerkiksi ”T-paitoja”.
Kun kentät on täytetty, klikkaa ”Ilmoita lähetys Matkahuoltoon”.



Kun uusi postitus on ilmoitettu Matkahuoltoon, avautuu uuteen selainikkunaan tulostettava osoitekortti joka kiinnitetään paketin päälle.

Oletusasetuksilla myös Asiakkaalle lähtee automaattisesti ”Tilauksesi on toimitettu”-viesti joka sisältää Matkahuollon seurantakoodin joka on muotoa: MH302000298FI

Matkahuollolle jo ilmoitetut/lähetetyt tilaukset näkyvät Lähetetyt-välilehdellä. Osoitekortin voi tulostaa uudelleen klikkaamalla lähetystunnusta. Lähetystä voi seurata Matkahuollon sivustolla johon pääsee ”seuranta” –linkistä.



Jos lähetyksen tietoihin on tullut virhe, voi lähetyksen peruuttaa Matkahuollon käyttöliittymässä


PayTrail -maksutavan käyttöönotto

Maksutavan lisäämiseksi mene kauppiaspaneelissa sivulle Asetukset > Paytrail.

Tallenna Paytraililta saamasi kauppiastunnus kohtaan "Merchant ID" ja salasana kohtaan "Merchant Secret". Jos sinulla ei vielä ole Paytrail-tunnuksia, voit rekisteröityä täällä.



Voit muuttaa maksutavan nimeä ja miten se näkyy ostoskorivaiheessa, klikkaamalla Maksut alasivulla maksutavan nimeä. 



 Ostoskorivaiheessa maksutavan valinta näyttää seuraavalta.



Kun ostoskorissa on valittu maksutavaksi Paytrail, siirrytään valitsemaan verkkopankki tai luottokortti jolla tilaus maksetaan.

Asiakaspalvelu

Tarvitsetko tukea verkkokauppasi käyttämisessä? Ota yhteyttä asiakaspalveluumme.  

Puh: 02 251 69 11
asiakaspalvelu@procart.fi

Myynti

Heräsikö kiinnostus? Myyntimme auttaa sinua valitsemaan sopivaan pakettiin kauppaasi.   

Puh: 02 251 69 11
myynti@procart.fi

Yhteystiedot

Procart / Euronic / Domainkeskus
Käsityöläiskatu 4 a
20100 Turku

Y-tunnus: 1607767-8
Puh: 02 251 69 11
asiakaspalvelu@procart.fi